Interview met schooldirecteur over nieuwbouwplannen

HOOGERHEIDE – Uit een huisvestingsonderzoek over basisscholen De Poorte (Woensdrecht) en De Stappen (Hoogerheide) blijkt dat de panden hun beste tijd hebben gehad, en nieuwbouw noodzakelijk is. De scholen gaan daarbij onder één dak. Een interview met schooldirecteur Pieter Krebbekx.

Pieter Krebbekx is sinds 2011 de directeur van basisschool De Poorte in Woensdrecht en basisschool De Stappen in Hoogerheide. De school in Woensdrecht werd gebouwd in 1975, het pand in Hoogerheide dateert uit 1905.

Wat zijn belangrijke redenen voor nieuwbouw?

De scholen zijn enorme energieverslinders. We hebben ondertussen wel overal dubbel glas, maar het dak is bijvoorbeeld niet geïsoleerd. En dat terwijl duurzaamheid een enorm belangrijk onderwerp is.

 

Op welke manier is dat merkbaar in de school?

Beide scholen zijn in de zomer te warm. Bij De Poorte hebben we een plat dak, dus de temperatuur in de lokalen neemt zomers enorm toe. Ook is gebleken dat het CO2 gehalte vaak te hoog is. We hebben daarom meters staan om die waarden te bewaken. Tot slot vraagt een gebouw uit de jaren zeventig veel onderhoud.

 

De belangrijkste conclusie van het verkennende onderzoek naar de huisvesting van basisscholen De Poorte en De Stappen is dat beide scholen het beste onder één nieuw dak kunnen komen. Waarom is dat de beste oplossing?

We willen de doorgaande lijn voor kinderen van 0 tot 12 jaar zo veel mogelijk onder één dak hebben. De wens is om een Integraal Kind Centrum of een Brede School te starten. In beide gevallen moet je opvang hebben, een peuterspeelzaal en naschoolse opvang. Op twee locaties is dat niet mogelijk.

 

Wat is het verschil tussen een Integraal Kind Centrum en een Brede School?

In een brede school zijn alle partijen aanwezig. Bij een Integraal Kind Centrum is het één geheel en één team. Alle scheidingslijnen verdwijnen daarbij.

 

Wat is het voordeel van die doorgaande lijn waar u het over heeft?

De doorgaande lijn is heel belangrijk. In De Stappen zit sinds kort een peuterspeelzaal. We merken dat de samenwerking veel beter gaat als je in hetzelfde gebouw zit. Leerkrachten en pedagogisch medewerkers kunnen makkelijk met elkaar in contact komen om de situatie van een kind te bespreken. Datzelfde geldt voor kinderopvang na schooltijd. Ook maakt het voor de kinderen de overstap van peuterspeelzaal naar de kleutergroep kleiner. Op dit moment zijn we in het vervolgonderzoek in overleg met Kinderopvang Zuidwesthoek en Peuterspeelzaal Woensdrecht.

 

Zijn er nog meer partijen die in hetzelfde pand kunnen komen?

Er zijn veel mogelijkheden, maar er is nog niets concreet op dit moment. Misschien kunnen we wel iets met oudere mensen. Het Centrum Jeugd en Gezin zou ook een vaste ruimte kunnen krijgen waar ouders terecht kunnen. Maar je kunt ook denken aan begeleidwerktrajecten van SDW. Bijvoorbeeld voor het onderhoud van de tuin.

 

Hoever kun je daarin gaan? Wat zou u bijvoorbeeld zeggen van een winkel in hetzelfde pand?

Er kan een heleboel, maar het mag nooit ten koste gaan van de veiligheid. Een winkelcentrum zie ik zo gauw niet gebeuren. Woningen zou natuurlijk wel kunnen, maar dan is het probleem dat niet iedereen tegen of boven een school wil wonen.

 

Waar moet de nieuwe school zeker aan voldoen?

In het kader van passend onderwijs moet de school rolstoel-toegankelijk zijn. We hebben veel meer ruimte nodig, dan we nu hebben. Nu hebben we 850 vierkante meter terwijl we 1200 vierkante meter nodig hebben. Naast de basisvakken zoals rekenen en taal zijn ook steeds meer vaardigheden van belang zoals samenwerken, communiceren, creatief denken, presenteren. Om die vaardigheden te ontwikkelen moeten de leerlingen meer zelf aan de slag.

 

Speelt die behoefte aan ruimte voor de leerlingen al langer?

Ik weet niet beter dan dat de scholen te klein zijn. Het speelt al jaren. Afgelopen tien jaar hebben we met twee klassen van De Poorte in het ’t Blickvelt gezeten. Daar moesten we uit van de gemeente. Die klassen zitten nu in noodlokalen op het speelplein van de school. Die noodlokalen zien er wel netjes uit, maar hebben een tijdelijk karakter. In De Stappen hebben we een klein zaaltje waar slechts de helft van de school in past. Dus een viering met de hele school kan al niet. Dat zou alleen buiten kunnen.

 

De locatie van de nieuwe school is nog niet bekend. Dat kan zijn op de locatie van De Stappen, locatie van De Poorte, of een nieuwe locatie. In alle gevallen zijn er mensen die verder moeten reizen om op school te komen. Wordt daar rekening mee gehouden?

Je ontkomt er niet aan dat mensen moeten reizen. Ik moet er wel bij zeggen dat een groot deel -meer dan de helft van de leerlingen van De Poorte- uit Hoogerheide komt. Met name uit plan de Hoef. De verkeerssituatie rondom de school heeft ook in alle gevallen grote prioriteit. Het is nu al druk rondom beide scholen. Verkeerstechnisch zou een nieuwe locatie wel de beste oplossing zijn omdat je dan in een vroeg stadium kunt kijken hoe we dat gaan organiseren.

 

Worden de kinderen betrokken bij het vervolgonderzoek dat nu plaatsvindt?

De kinderen worden in een later stadium betrokken, als het concreet is wat we gaan doen. Nu zou het te vroeg zijn. Het vervolgonderzoek gaat nog vijf jaar duren, tegen die tijd zijn de meeste kinderen al van deze school af. In het vervolgonderzoek praten instellingen mee, maar ook omwonenden en ouders van de kinderen.

 

You may also like...