Bergen op Zoom wil samenwerken voor een gezondere jeugd

BERGEN OP ZOOM – Donderdagmiddag bezocht wethouder Yvonne Kammeijer de Albert Heijn Glacisstraat om aandacht te vragen voor de samenwerking tussen de Albert Heijn en de F!TFabriek/JOGG Bergen op Zoom om jongeren bewust te maken van een gezondere levensstijl.

Eén van de uitingen van de samenwerking tussen de Albert Heijn en de F!TFabriek/JOGG Bergen op Zoom is een billboard met de slogan “Groente & Fruit… Zet je tanden erin!” dat in elk van de drie Albert Heijn winkels in Bergen op Zoom en in de Albert Heijn winkel in Halsteren hangt.

Het blijkt dat jongeren in Bergen op Zoom veel te weinig groente en fruit eten en onder andere met het billboard in de winkels willen Albert Heijn en F!TFabriek/JOGG dit bij de jeugd, maar zeker ook bij de ouders, onder de aandacht brengen.

v.l.n.r. Pepijn van Heumen en Victor Besters van de F!Tfabriek
en Marjolein Bot en Huib Pannekoek van Albert Heijn

Victor Besters van de F!Tfabriek vertelde over het pilotproject van de F!Tfabriek dat nu loopt op basisschool De Kreek. Hier krijgen kinderen uit de groepen vijf en zes die “een beetje hulp kunnen gebruiken voor een gezonde levensstijl” onder schooltijd zeventien weken begeleiding door middel van extra sport en met voorlichting over gezonde voeding.
De F!TFabriek wil hiermee deze kinderen als het ware een steuntje in de rug geven en hen helpen om bewust te worden van een gezonde levensstijl met goed en gezond eten en sport.

Met deze groep kinderen van De kreek wordt elke week een extra sportmoment gehouden zoals dansen bij Boogie Down, zwemmen in De Schelp, trainen bij Michiel-PT en zelfverdediging bij MMA Schouteren.

Als het project in de zomervakantie afgelopen is zal bekeken worden of de beoogde resultaten qua fitheid, motoriek en gewicht behaald zijn. De bedoeling is om daarna deze activiteit op meer scholen te introduceren.

Ook met andere groepen worden gezonde activiteiten gedaan op school. Zo werd begin maart in het Project gezonde Voeding van de F!Tfabriek met groep 4 appelmoes gemaakt. natuurlijk mocht dit daarna lekker worden opgegeten. Leerlingen krijgen ook kookopdrachten als huiswerk mee naar huis om samen met hun ouders gezond te gaan koken.

Huib Pannekoek, de manager van Albert Heijn Glacisstraat legde uit dat de vier Albert Heijn winkels in Bergen op Zoom en Halsteren betrokken zijn geraakt op verzoek van Victor Besters van de F!TFabriek.
De betrokkenheid van deze Bergse winkels gaat verder dan het ophangen van een billboard met slogan op de fruitafdeling. Ook bij activiteiten van de F!Tfabriek en bij de Bergse IJsbaan zorgt de AH voor fruit en water voor de kinderen.

De iets later gearriveerde wethouder Yvonne Kammeijer benadrukte ook de waarde die de gemeente hecht aan het gezamenlijk aanpakken van het overgewicht van kinderen in Bergen op Zoom. Helaas ligt dat namelijk boven het landelijk gemiddelde en zelfs een stuk boven het gemiddelde in de regio.

De gemeente kan dit niet alleen veranderen maar met partners als F!TFabriek/JOGG Bergen op Zoom, de scholen en de sportverenigingen hoopt de wethouder voldoende positieve invloed te kunnen uitoefenen om een daadwerkelijke verandering in leefstijl en eetgewoonte te bereiken bij jeugd en ouders.

Huib Pannekoek van Albert Heijn liet de wethouder zien dat de Albert Heijn er een positieve bijdrage aan wil geven. Zo staat er bij de ingang een klein boodschappenwagentje met vers fruit waar kinderen zo wat uit mogen pakken. Dit blijkt in de praktijk heel populair te zijn bij kinderen en het wagentje moet meerdere keren per dag bijgevuld worden met vers fruit.


Meer informatie over de F!Tfabriek is te vinden op hun website: www.fitfabriekboz.nl.

[advertentie][/advertentie]

You may also like...