Sluipverkeer Calfven nog niet afgelopen maar er wordt aan gewerkt

OSSENDRECHT – Sluipverkeer van vrachtauto’s door Ossendrecht en Calfven komt nog steeds voor maar er wordt gewerkt aan een oplossing.

Op de openbare vergadering van het Dorpsplatform Ossendrecht bleek dat inwoners van Ossendrecht en Calfven nog steeds last hebben van vrachtverkeer. Vrachtverkeer dat ondanks de verbodsborden toch de sluiproute door Ossendrecht en Calfven neemt als er file staat op de A4.

Wijkagent Frank Nolten legde op de dorpsplatform vergadering uit wat de problemen zijn.
Hij vertelde dat zijn voorgangers veel minder vaak problemen hadden met sluipverkeer maar dat dit logisch is omdat de extra controles op de A4 pas van de laatste tijd zijn, nu er sprake is van een enorme toename van illegale immigratie en de dreiging van terrorisme.

De extra grenscontroles veroorzaken vertraging en dat is voor veel vrachtwagen chauffeurs, die vaak aan een strakke planning gebonden zijn, een reden om de verbodsborden die op de Langeweg richting Ossendrecht staan, te negeren. Een bijkomende complicatie is dat de afrit waar deze chauffeurs de snelweg afgaan, bij Zandvliet ligt, in Belgiƫ en niet in Nederland.

Op de vraag waarom er niet meer gecontroleerd, en vooral bekeurd wordt, was het antwoord van de wijkagent dat er bij geplande controles op de A4, als deze door de Marechaussee doorgegeven worden, wel degelijk extra gecontroleerd wordt. Bij niet geplande zaken zoals calamiteiten op de snelweg, bijvoorbeeld een gekantelde vrachtwagen die de weg blokkeert, is dit niet altijd snel te realiseren. Bovendien is het ‘dweilen met de kraan open’ zolang de oorzaak niet weggenomen wordt.

De oplossing is natuurlijk om direct bij de afrit het vrachtverkeer dat de A4 af wil al tegen te houden. Dit moet dan wel door de Belgische instanties gedaan worden en ook bij alle betrokken diensten bekend zijn zodat niet, zoals nu gebeurt is, een politieman die niet met de problemen bekend is, het vrachtverkeer alsnog door Calfven stuurt.

Om deze reden is er half maart ook overleg met de diverse betrokken partijen zoals de Politie, Rijkswaterstaat, de Koninklijke Marechaussee (die de grenscontroles uitvoert) de gemeente, de provincie en de Belgische overheid.

Frank Nolten maakte nog wel de kanttekening dat hij, bij controles van vrachtwagens in Ossendrecht en Calfven, ook vaak chauffeurs tegen komt die wel een lokale bestemming hebben en die dus wel degelijk door Calfven of Ossendrecht mogen rijden.

You may also like...