Buurtplatform wil aanpak verkeersoverlast Putte

PUTTE – Binnenkort wordt de nieuwe ontsluitingsweg die het vrachtverkeer door de kern van Putte moet tegengaan officieel geopend maar nu al zijn er klachten over de veel te hoge snelheid die daar gereden wordt.

Omdat de ontsluitingsweg naar het bedrijven terrein bedoeld is om vrachtverkeer om de kern van Putte heen te leiden naar het bedrijventerrein is het een vrij brede, goed geasfalteerde weg die helaas sommige bestuurders uitnodigt om veel te hard te rijden.

De ligging van de nieuwe weg

Het dorpsplatform Putte is van plan om zo snel mogelijk de ‘Smiley’ te installeren langs deze weg. De ‘Smiley’ is een snelheidsmeter die de snelheid meet, weergeeft en een lachende smiley laat zien als de snelheid niet boven de maximaal toegestane snelheid komt.
Hierdoor worden bestuurders op hun snelheid geattendeerd en bovendien worden de metingen opgeslagen zodat er met goede argumenten naar eventuele maatregelen gekeken kan worden.

Wethouder Hans de Waal gaf op de openbare vergadering van het dorpsplatform op woensdagavond wel aan dat de weg op dit moment nog niet 100% klaar is en dat er onder andere nog een aantal verkeersborden geplaatst moeten worden.

[advertentie][/advertentie]

Presentatie van metingen Antwerpsestraat

Adri van Gaal presenteerde, op dezelfde dorpsplatform vergadering, de resultaten van de Smiley opstelling, in de Antwerpsestraat bij cafetaria Happy, vlak bij de grens. Hierbij werd de snelheid van het verkeer dat vanuit België Putte binnen komt gemeten.

Adri van Gaal presenteert de metingen van de ‘Smiley’

De uitkomst was niet schokkend. Er kwamen in de periode van 5 februari tot en met 25 maart gemiddeld 958 voertuigen per dag voorbij. Zo’n 72% van het verkeer bleef onder de maximum snelheid, 25% zat tussen de 30 en 40 km/uur en slechts 3% reed meer dan 40 km/uur. Twee voertuigen per dag reden hier sneller dan 70 km/uur maar dit zouden in sommige gevallen ook hulpdiensten als politie en ambulance kunnen zijn.

Overlast Antwerpsestraat

De gemeente gaat, wanneer het Tervoproject voltooid is, de verkeersoverlast verderop in de Antwerpsestraat aanpakken. Door de aankleding van de weg en een optische versmalling moet het verkeer rustiger gaan rijden. Door de aanleg van de ontsluitingsweg zou er ook minder vrachtverkeer door de Antwerpsestraat moeten rijden maar de Antwerpsestraat afsluiten voor vrachtverkeer kan niet omdat het een N-weg, een doorgaande provinciale weg, is.

Bij de wegversmallingen blijken soms gevaarlijke situaties voor fietsers te ontstaan. Door snel voor een tegenligger duikende automobilisten komen fietsers soms in het gedrang. Veel automobilisten schijnen de geldende voorrangsregels bij een wegversmalling niet te kennen. Bij het bepalen van de nieuwe inrichting van de straat zal ook naar de veiligheid van fietsers gekeken worden.

Op de opmerking uit het publiek of er dan geen borden geplaatst moeten worden gaf een van de leden van het dorpsplatform aan dat niet alles met borden op te lossen is. Als mensen zich niets van de geldende verkeersregels aantrekken heeft het neerzetten van extra verkeersborden ook geen zin.

[advertentie][/advertentie]

 

You may also like...